Ivan dnes zaťal do vážnejšej, matematickej témy:
Aj keď na stránke Fun Rádia väčšinou predstavujeme mačky v humorných situáciách, ukázalo sa, že s nimi treba rátať aj vo vážnych témach. Mnohí z nás (hlavne tí, čo čítali DaVinciho kód) sú aspoň trochu oboznámení s Fibonacciho postupnosťou. Fibonacciho postupnosť je postupnosť čísiel, v ktorej každý ďalší člen je súčtom dvoch predchádzajúcich. Výskyt Fibonacciho postupnosti v prírode je taký častý, že to nemožno pokladať za náhodu. Základ chápania tohto matematického fenoménu položil Leonardo Bonucci (Fibonacci je skratka od filius Bonacci – syn Bonacci-ho, alternatívne Leonardo Pisano, Leonardo da Pisa) v knihe „Liber Abacci“. V súvislosti s týmto fenoménom sa objavuje tiež výraz zlatý rez, zlatý podiel alebo božský rez. Ide o iracionálne číslo s mnohými zaujímavými vlastnosťami. Geometrické tvary odvodené od tohto čísla sa v európskej kultúre považujú za esteticky veľmi príťažlivé a mnohé geometrické proporcie v prírode sú odvodené od tohto čísla. Dnešní matematici sa domnievajú, že stopy po zlatom reze možno badať napr. v Egyptských pyramídach. Je možné, že už Pythagoras alebo jeho žiaci boli so zlatým rezom oboznámení, keďže zlatý rez pravdepodobne používali pri konštrukcii pentagramu a aj iných geometrických útvarov. Prvý, kto jednoznačne definoval zlatý rez, bol Euklides vo svojom diele Základy okolo roku 300 pred Kr. Zlatý rez nazval ako "krajný a stredný pomer".
Opustime teraz suchý výklad matematiky a prejdeme na prax. Pokochajte sa pohľadom, na mačky, ktoré sú podľa Fibonacciho postupnosti dokonalé.
Aj keď na stránke Fun Rádia väčšinou predstavujeme mačky v humorných situáciách, ukázalo sa, že s nimi treba rátať aj vo vážnych témach. Mnohí z nás (hlavne tí, čo čítali DaVinciho kód) sú aspoň trochu oboznámení s Fibonacciho postupnosťou. Fibonacciho postupnosť je postupnosť čísiel, v ktorej každý ďalší člen je súčtom dvoch predchádzajúcich. Výskyt Fibonacciho postupnosti v prírode je taký častý, že to nemožno pokladať za náhodu. Základ chápania tohto matematického fenoménu položil Leonardo Bonucci (Fibonacci je skratka od filius Bonacci – syn Bonacci-ho, alternatívne Leonardo Pisano, Leonardo da Pisa) v knihe „Liber Abacci“. V súvislosti s týmto fenoménom sa objavuje tiež výraz zlatý rez, zlatý podiel alebo božský rez. Ide o iracionálne číslo s mnohými zaujímavými vlastnosťami. Geometrické tvary odvodené od tohto čísla sa v európskej kultúre považujú za esteticky veľmi príťažlivé a mnohé geometrické proporcie v prírode sú odvodené od tohto čísla. Dnešní matematici sa domnievajú, že stopy po zlatom reze možno badať napr. v Egyptských pyramídach. Je možné, že už Pythagoras alebo jeho žiaci boli so zlatým rezom oboznámení, keďže zlatý rez pravdepodobne používali pri konštrukcii pentagramu a aj iných geometrických útvarov. Prvý, kto jednoznačne definoval zlatý rez, bol Euklides vo svojom diele Základy okolo roku 300 pred Kr. Zlatý rez nazval ako "krajný a stredný pomer".
Opustime teraz suchý výklad matematiky a prejdeme na prax. Pokochajte sa pohľadom, na mačky, ktoré sú podľa Fibonacciho postupnosti dokonalé.